Indicaties volwassenen

Veel mensen met chronische rug- of nekpijn hebben baat bij behandeling door een osteopaat. Er zijn echter nog veel meer indicaties:
  • Pijnlijke of stijve ledematen, rug, nek, schouder en heup
  • Bekkenklachten, ook gerelateerd aan de zwangerschap
  • Sportblessures, verstuikingen
  • Whiplash
  • Terugkerende bijholteontstekingen of oorontstekingen
  • Refluxproblemen
  • Incontinentie
  • Maag- en darmklachten
  • Pijn na operaties
  • Menstruatiestoornissen
  • Oedeem
  • Concentratieproblemen
  • Chronische vermoeidheid

Indicaties kinderen

Kinderen vragen speciale aandacht binnen zowel de geneeskunde als de osteopathie. Een kind is geen kleine volwassene. Er zijn vele aspecten in de behandeling van een kind anders dan bij een volwassene omdat kinderen volop in ontwikkeling zijn, zowel mentaal als fysiek. Elke ontwikkelingsfase vraagt een specifieke benadering, heeft zijn eigen kenmerken en kinderziekten. Een baby is anders dan een peuter en een peuter is weer anders dan een kleuter of een puber. Als er een probleem in een van de facetten van de ontwikkeling optreedt heeft dit gevolgen voor de totale ontwikkeling van het kind. Elk kind vraagt dan ook zijn eigen unieke benadering. Tijdens een osteopatische behandeling wordt door het kind bepaald hoe het zich laat behandelen. Het is aan de osteopaat om op een creatieve wijze het kind te volgen en te behandelen. Kinderen ervaren de behandeling in het algemeen als aangenaam, omdat er met zachte mobilisatie- en manipulatietechnieken wordt gewerkt. Sommige kinderen huilen tijdens de behandeling terwijl anderen in slaap vallen. Dit komt, omdat door het ontspannen van weefsels de prikkels naar de hersenen veranderen, waar het kind op reageert. Omdat het zelfgenezend vermogen wordt hersteld, wordt niet alleen de motorische maar ook de verstandelijk en emotioneleontwikkeling gestimuleerd. Veel voorkomende klachten waarmee kinderen bij een osteopaat komen zijn de volgende:
  • Huilbaby’s
  • Obstipatie