Indicaties volwassenen

Osteopathie is een manuele therapie die zich richt op problemen binnen het bewegingsapparaat, het orgaanstelsel en de schedel. Hierdoor wijn wij in staat om een breed pakket aan klachten te behandelen. Denkt u hierbij aan chronische rug- en nekklachten, maar ook vermoeidheidsklachten en spastische darmklachten zijn problemen die een indicatie vormen voor een behandeling osteopathie. Veel voorkomende klachten waarmee volwassenen bij een osteopaat komen, zijn de volgenden:
  • Pijnlijke of stijve ledematen, rug, nek, schouder en heup
  • Bekkenklachten, ook gerelateerd aan de zwangerschap
  • (Sport)blessures of verstuikingen
  • Whiplash
  • Terugkerende bijholteontstekingen of oorontstekingen
  • Refluxproblemen
  • Incontinentie
  • Maag- en darmklachten
  • Pijn na operaties
  • Menstruatiestoornissen
  • Oedeem
  • Concentratieproblemen
  • Chronische vermoeidheid

Indicaties kinderen

Kinderen vragen speciale aandacht binnen zowel de geneeskunde als de osteopathie. Een kind is geen kleine volwassene. Er zijn vele aspecten in de behandeling van een kind anders dan bij een volwassenen doordat kinderen volop in ontwikkeling zijn, zowel mentaal als fysiek. Elke ontwikkelingsfase vraagt een specifieke benadering, heeft zijn eigen kenmerken en kinderziekten.

Zodoende is de behandeling van een baby anders dan van een peuter, kleuter of jong volwassene. Als er een probleem in een van de facetten van de ontwikkeling optreedt heeft dit gevolgen voor de totale ontwikkeling van het kind. Elk kind vraagt dan ook zijn eigen unieke benadering.

Tijdens een osteopatische behandeling wordt door het kind bepaald hoe het zich laat behandelen. Het is aan de osteopaat om op een creatieve wijze het kind te volgen en te behandelen. Kinderen ervaren de behandeling in het algemeen als aangenaam, omdat er met zachte mobilisatie- en manipulatietechnieken wordt gewerkt.

Veel voorkomende klachten waarmee kinderen bij een osteopaat komen zijn de volgende:
  • Overmatig huilen (huilbaby)
  • Obstipatie
  • Voorkeursligging