Indicaties van osteopathie bij volwassenen

Osteopathie is een manuele therapie die zich richt op het zo optimaal mogelijk functioneren van het lichaam. Functie staat binnen het vakgebied osteopathie maar ook binnen soortgelijke therapieën zoals fysiotherapie of chiropractie centraal. Wanneer iemand een fysieke klacht heeft wordt er onderscheid gemaakt tussen een oorzaak in de structuur van het lichaam of in de functie van het lichaam.

Wanneer iemand bijvoorbeeld een knieklacht heeft kan dit veroorzaakt worden door een versnelde slijtage/artrose van het kraakbeen van de knie (de structuur is aangetast), maar ook door een asymmetrische spierspanning vanuit het bekken waardoor de knie beperkt wordt in zijn beweging en pijnsignalen gaat geven (de functie is aangetast).

Een soortgelijke onderverdeling kan gemaakt worden wanneer iemand bijvoorbeeld buikklachten heeft. Verstoring van de darmfunctie kan veroorzaakt worden vanuit een ziektebeeld zoals de ziekte van crohn waarbij de darm ontstoken raakt (de structuur is aangetast), maar ook wanneer iemand door een slecht eetpatroon verminderd in staat is zijn voedsel goed te verteren en gasvorming in de buik krijgt (de functie is aangetast).

Wanneer iemand een functionele klacht heeft zullen wij als osteopaat altijd op zoek gaan naar de oorzaak om zodoende de klachten te verhelpen. Wanneer iemand een structurele klacht heeft is er vaak verbetering van de klacht mogelijk door het optimaliseren van de functie van het gebied.

Veel voorkomende klachten waarmee volwassenen bij een osteopaat komen, zijn de volgende:
  • Pijnlijke of stijve ledematen, rug, nek, schouder en heup
  • Bekkenklachten, ook gerelateerd aan de zwangerschap
  • (Sport)blessures of verstuikingen
  • Whiplash
  • Terugkerende bijholteontstekingen of oorontstekingen
  • Refluxproblemen
  • Incontinentie
  • Maag- en darmklachten
  • Pijn na operaties
  • Menstruatiestoornissen
  • Oedeem
  • Concentratieproblemen
  • Chronische vermoeidheid

Indicaties van osteopathie bij kinderen

Kinderen vragen speciale aandacht binnen zowel de geneeskunde als de osteopathie. Een kind is geen kleine volwassene. Er zijn vele aspecten in de behandeling van een kind anders dan bij een volwassenen doordat kinderen volop in ontwikkeling zijn, zowel mentaal als fysiek. Elke ontwikkelingsfase vraagt een specifieke benadering, heeft zijn eigen kenmerken en kinderziekten.

Zodoende is de behandeling van een baby anders dan van een peuter, kleuter of jong volwassene. Als er een probleem in een van de facetten van de ontwikkeling optreedt heeft dit gevolgen voor de totale ontwikkeling van het kind. Elk kind vraagt dan ook zijn eigen unieke benadering.

Tijdens een osteopatische behandeling wordt door het kind bepaald hoe het zich laat behandelen. Het is aan de osteopaat om op een creatieve wijze het kind te volgen en te behandelen. Kinderen ervaren de behandeling in het algemeen als aangenaam, omdat er met zachte technieken wordt gewerkt.

Veel voorkomende klachten waarmee kinderen bij een osteopaat komen zijn de volgende:
  • Overmatig huilen (huilbaby)
  • Obstipatie
  • Voorkeursligging